وبلاگ

- - درمیوه و سلامت
درمان آلرژی با خوردن میوه

درمان آلرژی

برای مقابله با علائم و عوارض حساسیت فصلی مانند آبریزش بینی ، عطسه و خارش شیوه‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از این شیوه‌ها مصرف برخی میوه‌ها و سبزیجات خاص است. اگرچه اثر مصرف میوه و سبزیجات در درمان عوارض و برطرف کردن علائم آلرژی قطعی و صد درصد نیست، اما در مجموع با تأثیری که در افزایش کلی سطح مواد غذایی و سلامتی در بدن دارند می‌توانند از بدن در مقابل علائم ناشی از آلرژی‌های مختلف محافظت کنند.

یکی از بهترین شیوه‌های غنی سازی برنامه غذایی ، افزایش میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه است. اثر ضد سوزش و التهاب این مواد غذایی طبیعی می‌تواند راه مناسبی برای خلاصی از آلرژی باشد. در این زمینه تحقیقی در کشور ایتالیا انجام شده که طی آن محققان رژیم غذایی ۴۰۰۰ کودک را برای یک دوره دوازده ماهه تحت نظر گرفتند و دریافتند کودکانی که در برنامه غذایی‌شان میزان بیشتری از سبزیجات پخته ، گوجه فرنگی و انواع مرکبات وجود دارد کمتر از دیگران دچار خس خس سینه ، تنگی نفس و سایر نشانه‌های آلرژیک مربوط به غشای مخاطی بینی می‌شوند.

ماده ای به نام هیستامین عامل اصلی تمام سوزش ، خارش و سایر التهابات ناشی از آلرژی است که ویتامین سی می تواند در مقابله با آن بسیار مفید باشد. ویتامین C به شکل غیرمستقیم از آزادسازی هیستامین توسط سلول‌های تحت تاثیر آلرژی جلوگیری می‌کند. نتایج تحقیقات حاکی از این است که سطوح بالای ویتامین C در بدن میزان آزادسازی هیستامین را کاهش می‌دهد، و در صورت آزاد شدن فرآیند دفع آن را تسریع می‌کند و به این شیوه علائم آلرژی راا التیام می‌بخشد.

ویتامین C علاوه بر توان مقابله با هیستامین ، خود با اثر ضد حساسیت که دارد باعث کاهش عوارض ناشی از آلرژی می‌گردد. همچنین ویتامین C خود یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند التهاب ناشی از رادیکال آزاد را کاهش دهد. به بیان دیگر ، میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال ، توت فرنگی ، سیب و هندوانه می‌توانند تاثیر مثبتی در کاهش التهابات آلرژیک داشته باشند.

در ادامه برخی میوه و سبزیجات که می‌توانند در درمان عوارض ناشی از آلرژی موثر باشند معرفی می‌شوند.

سیر

هرچند نام سیر در بین مردم با بوی نامطبوع آن به یادآورده می‌شود، اما باید بدانیم که سیر خواص و فواید بی شماری دارد. سیر منبعی غنی از آنتی اکسیدان است که مصرف آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل بسیاری بیماری مقاوم کند. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می‌تواند به خوبی با عفونت‌ها ، بیماری ویروسی و آلرژی مقابله کند. سیر حاوی مقدار زیادی کوئرستین است که به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی شناخته می‌شود. به گفته محققان دانشگاه مریلند ، سیر با تقویت سیستم ایمنی ، بدن شما را در مقابل سرماخوردگی و آلرژی مقاوم می‌کند.

سیر را می‌توانید به شکل خام به عنوان چاشنی کنار غذا بخورید. یا اگر از بوی نامطبوع پس از خوردن سیر نگران هستید، می‌توانید آن را به قطعات کوچک خرد کنید و درسته قورت بدهید. اسید معده شما آن را تجزیه می‌کند و آنتی اکسیدان آن در طول عبور از مسیر روده کاملا آزاد می‌شوند.

پیاز

پیاز حاوی مقدار فراوانی کوئرستین است که می تواند تاثیر زیادی بر کاهش التهابات آلرژیک و پیشگیری از آزادسازی هیستامین در سلول سیستم ایمنی بدن داشته باشد. کوئرستین همچنین توانایی جذب ویتامین C در بدن را افزایش می‌دهد و به این طریق میزان آنتی اکسیدان بدن را برای تقویت سیستم ایمنی زیاد ‌کند. کوئرستین همچنین با افزایش پایداری ترکیب غشای سلولی اثرپذیری آنها را از عوامل حساسیت زا کاهش می‌دهد.

در کنار پیاز ، سبزیجات دیگری نظیر فلفل و جعفری هم حاوی کوئرستین هستند که به عنوان یک آنتی هیستامین می‌تواند واکنش‌های هیستامینی را کاهش دهد و باعث پیشگیری یا از بین بردن علائم آلرژی شود.

سبزی‌های برگدار

پونه وحشی ، انوع خاصی از نعنا ، رزماری و برخی سبزیجات و گیاهان دارویی دیگر ، در برگ‌های خود روغن رزمارینیک دارند. محققان ژاپنی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اسید رزمارینیک که از این روغن استخراج می‌شود ، اثر ضد التهابی دارد و می‌تواند به کاهش و از بین بردن علائم آلرژی‌های فصلی کمک زیادی بکند.

این سبزی را می‌توانید به شکل‌ها مختلف در کنار غذاها و در سالادها خود مصرف کنید. همچنین می‌توانید نعنا و پونه را به شکل جوشانده و دمنوش مصرف کنید تا از علائم آلرژی محافظت شوید.

کیوی

کیوی میوه‌ای سرشار از ویتامین C است و به خوبی می‌تواند از ترشح هیستامین جلوگیری و مقدار آن را کنترل کند.

آناناس

آناناس در خود آنزیمی به نام بروملائین دارد که می‌تواند نقش موثری در کاهش التهابات تنفسی آلرژیک داشته باشد.

انگور قرمز

پوسته انگور قرمز سرشار از آنتی اکسیدان و رسوراترول است که اثر ضد التهابی دارند. خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان در کل میزان ناراحتی ها و التهابات بدن را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها در مقابل آسیب‌های ناشی از اکسید شدن و بیماری محافظت می‌کنند و سطح توان سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برند. علاوه بر این ، انواع زردینه‌های موجود در انگورها می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد و فشار وارد بر رگهای خونرسانی را کم کند. حتی برگ‌های انگور هم دارای خواص ضد التهابی هستند و می توانند در کاهش علائم آلرژی و همچنین حفظ انسجام بافت‌ها مفید باشند. چیزی که موقع خرید انگور باید بدانید این است که انگورهای قرمز در کل آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر انگورها دارند.

گوجه فرنگی

سبزیجات میوه شکلی مانند گوجه فرنگی ویتامین C فراوانی در خود دارند و مصرف آنها به خصوص در فصول سرد سال بسیار مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد که گوجه فرنگی اثر مثبتی بر افزایش توان بدن در مقابل بیماری تنفسی دارد. گوجه فرنگی حاوی میزان فراوانی ویتامین C است که سیستم ایمنی را تقویت می کند و با داشتن اثر آنتی هیستامینی با علائم آلرژی مقابله می‌کند.

کلم بروکلی

بروکلی گیاهی متعلق به خانواده کلم‌ها است که حاوی بسیاری ترکیب‌های مفید برای بدن، از جمله کوئرستین است. ساقه کلم بروکلی سرشار از ترکیب ضد التهابی به نام سولفورافان است. در سال ۲۰۰۸ تحقیقی در مجله آلرژی و ایمونولوژی کلینیکال منتظر شد که نشان می‌داد که سولفورافان موجود در ساقهء بروکلی اثر بیولوژیک مؤثری در تحریک آنتی اکسیدان‌ها دارد. طبق نتایج این تحقیق مصرف میزان مشخصی بروکلی می‌تواند میزان آنزیم GSTP1 را تا دوبرابر افزایش دهد. این آنزیم به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می شود.

سیب

خوردن یک سیب در روز به در امان ماندن از علائم آلرژی کمک زیادی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در برنامه غذایی شان سیب وجود دارد ، ایمنی بیشتری در مقابل آلرژی و تنگی نفس دارند. سیب منبعی سرشار از آنتی هیستامین طبیعی کوئرستین است. بخش زیادی از خواص سیب در پوست آن است که با داشتن آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول نقش مؤثری در کاهش ناراحتی‌های ناشی از علائم آلرژی‌های مزمن دارد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

Your Comment*

نام*

ایمیل*

وبسایت*